Dick Dobrowolski

Klient: Instytut Spraw Obywatelskich
Dick Dobrowolski to cyniczny spin doctor, który węsząc wielką szansę w roku wyborczym wrócił do Polski i mówił lokalnym politykom, co robić, aby szary lud kupił to, co mu się powie.

Ironia kluczem do sukcesu

Kampania miała na celu zachęcenie do przekazania 1% podatku dla Instytutu Spraw Obywatelskich – organizacji typu watchdog, która prowadzi, między innymi, projekt Obywatele Kontrolują. Instytut Spraw Obywatelskich to organizacja zajmująca się budowaniem postaw obywatelskich. Co warte podkreślenia, obywatelskość to w Polsce bardzo rzadka cecha. Rozmaite badania plasują Polaków na szarym końcu pod względem zaangażowania obywatelskiego, czego wyrazem jest chociażby frekwencja podczas wyborów. Kampania, w założeniu, miała zwrócić uwagę na to, aby budować świadomego odbiorcę politycznego, głównie przedstawiciela młodego pokolenia. Chcąc to wykonać, zdecydowaliśmy się na potężną broń, czyli ironię. Pokolenie Y jest dość „odporne” na merytorykę podawaną w tradycyjny sposób (programy edukacyjne, raporty i opracowania). Mając świadomość tego, że młodzi ludzie korzystają głównie z YouTube, a wyznacznikiem ich światopoglądu są bohaterowie seriali, stworzyliśmy fikcyjną postać – Dicka Dobrowolskiego.

Kim jest Dick Dobrowolski?

Dick Dobrowolski to wykreowana postać. Naszym wzorem byli: prawnik z serialu Breaking Bad Saul Goodman, rodzimy dziennikarz Mariusz Max Kolonko oraz nasi lokalni medialni spin doctorzy, którzy – nomen omen – Dicka znienawidzili, czemu dawali wyraz na Twitterze. Uznaliśmy, że chcemy zdemaskować cyniczne zachowania klasy politycznej, a najlepiej w demaskującej roli sprawdza się ironia – podstawowa broń internautów i pokolenia Y. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na prank, czyli fałszywą kampanię. Nie mieliśmy dużego budżetu na promocję 1% dla Inspro, dlatego stworzyliśmy kampanię wirusową. Buzz, który został wygenerowany bez żadnego dodatkowego wsparcia medialnego, mówi sam za siebie. Dicka najlepiej ocenili internauci i dziennikarze. To najlepszy dowód na słuszność wybranej strategii.

Ogromny sukces medialny

Kampania z Dickiem Dobrowolskim to ogromny sukces medialny. Ukazało się przeszło 200 wzmianek prasowych, w tym obecność Dicka Dobrowolskiego w Dzień Dobry TVN, w programie Agaty Młynarskiej „Świat się kręci”, w prime time w TVP1, Polsat News, Wprost, Polskim Radio, Roxy FM, „W sieci” czy „Do rzeczy” i to nie tylko jako news, ale punkt wyjścia dla felietonów, dla dyskusji o jakości polskiej polityki. Spoty z Dickiem zostały wyemitowane na You Tube ponad 130 tys. razy. Był bohaterem dyskusji na forach i w social media. Oprócz pochlebnych komentarzy na Facebooku, internauci wychwalali naszego bohatera na Wykop.pl czy pośród blogerów. Otrzymaliśmy setki maili z gratulacjami, Do Dicka (bezpośrednio) zadzwonił ksiądz z jednej ze świętokrzyskich parafii z podziękowaniem za otwarcie oczu. Prosił o więcej.

Dick Dobrowolski to jedna z naszych ulubionych kampanii. Poruszała bardzo ważne i interesujące nas kwestie - a mianowicie manipulacji komunikacją polityczną. Przez przeszło dwa tygodnie dyskutowana była w mediach - nie tylko branżowych. Udało połączyć się ważne treści z humorem i zaskakującą formą. Cieszą nas świetne oceny internautów (komentarze na Youtube), zasięgi oraz budżetowa efektywność działań. Dick był bohaterem mediów przez przeszło dwa tygodnie i wywarł trwały ślad w postrzeganiu Instytutu Spraw Obywatelskich.
Szymon Sikorski
CEO / Founder

Obszar działania

branża BTLgraphic designmedia relationspackage designpublic relations

Inne projekty