90-lecie Lasów Państwowych

Klient: Lasy Państwowe
Z okazji 90-lecia powstania Lasów Państwowych stworzyliśmy dedykowany serwis internetowy poświęcony polskim lasom. Jego celem była zmiana wizerunku Lasów Państwowych, kojarzonych z archaiczną i przestarzałą instytucją oraz pokazanie ich niezwykłych losów i historii. Chcieliśmy stworzyć narrację w formie przystępnej dla osób przyzwyczajonych do konsumpcji treści w internecie. Zdecydowaliśmy się na interaktywną platformę internetową. Kluczem do projektu był storytelling i design, które wciągając w świat pełen przygód, zachęciłyby do skorzystania z oferty instytucji w realnym świecie.

Strategia naszego projektu opierała się na atrakcyjności przekazu i formy, na którą składało się kilka czynników – bogactwo materiałów wizualnych i audiowizualnych, infografiki, nasycenie kolorami, zwarty i spójny content. W ten sposób stworzyliśmy linearną i angażującą opowieść, zbudowaną na zasadzie storytellingu, której zdigita- lizowany charakter spełnił oczekiwania targetu. Postawiliśmy na wirusowy charakter przekazu, który odniósł zamierzony cel.

Czym się kierowaliśmy?

Lasy Państwowe to monopolista na rynku polskim, będący jednocześnie jedną z największych organizacji państwowych i jednym z większych pracodawców. Wizerunek instytucji jest mocno konserwatywny, zwłaszcza w świadomości młodych ludzi. Problemem było przekazanie bogatej historii i istoty funkcjonowania spółki dla naszego targetu w łatwy i przystępny sposób. Istotne dla nas było to, aby nie była to kolejna platforma, która przedstawi instytucję, gdzie copy i odpowiednia grafika będą estetyczne i atrakcyjne dla odbiorcy, a klient będzie po prostu zadowolony. Naszym nadrzędnym celem była zmiana myślenia i postrzegania wizerunku Lasów Państwowych.

Zdecydowaliśmy się opowiedzieć ciekawą historię za pomocą dedykowanego serwisu. Uznaliśmy, że postawić należy na nietuzinkowy design oraz bogactwo archiwalnych materiałów. W archiwum Lasów Państwowych są nieprzebrane ilości doskonałych zdjęć i innych materiałów, selekcja nie była zatem prosta. By nasza narracja była „w punkt”, przebrnęliśmy przez tysiące zdjęć i kilkadziesiąt książek, by wyciągnąć esencję z bogatej historii organizacji. Ta praca to setki godzin researchu, w tym ponad 70 godzin studiowania archiwum.

Grupa docelowa

Naszą grupą docelową są osoby pokolenia Y, postrzegające Lasy Państwowe jako instytucję przestarzałą i konserwatywną, pokolenie cyfrowe mocno przywiązane do nowoczesnych technologii, wymagające i oczekujące nowoczesnych rozwiązań dostosowanych do ich potrzeb.

Badania CBOS wskazują, że średni czas, który dzieci i młodzież (6-19 lat) spędzają w internecie to 15 godzin tygodniowo. Badania potwierdzają także, że pokolenie Y jest pokoleniem wygodnym – nie lubi dużo czytać, szybko się zniechęca, nie potrafi skoncentrować swojej uwagi na dłużej, skanuje wzrokiem strony.

Natomiast czynnikami decydującymi o tym, czy użytkownik pozostanie na stronie internetowej są: szata graficzna, krótkie i zrozumiałe treści, ich ilość oraz jakość oraz łatwość nawigacji. Musieliśmy wyważyć wszystkie czynniki.

Najlepszą drogą do skutecznego wyboru narzędzi content marketingu jest jak najbardziej wyczerpujące poznanie potrzeb grupy docelowej. Dzięki badaniu ankietowemu, które przeprowadziliśmy na grupie igreków, dowiedzieliśmy się, jakie są oczekiwania targetu pod kątem atrakcyjności i funkcjonalności strony, urządzeń, na których najczęściej surfują po internecie oraz sposobów wyszukiwania informacji w Google (frazy, skojarzenia, słowa kluczowe).

Po pierwsze copywriting

Punktem wyjścia w tworzeniu copy jest dobry research. Przeszukaliśmy i sprawdziliśmy ponad 100 publikacji internetowych, kilkadziesiąt książek, setki archiwalnych wpisów. Platforma została podzielona na sekcje, które podejmują inną tematykę związaną z lasami. Zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie, jaką funkcję spełniają lasy i pokazania możliwości, jakie daje to miejsce.

Kolejne sekcje tematyczne to:

–  opowieści o przyrodzie i rezerwatach,
–  prezentacja możliwości spędzania wolnego czasu zarówno pod względem wypoczynkowym, jak i edukacyjnym,
–  lasy jako pracodawca – nie tylko dla leśniczego,
–  przedstawienie sylwetki leśnika – jego pracy, obowiązków, istotnej roli, jaką spełnia dla tego miejsca,
–  cykl życia lasu,
–  zagrożenia lasu i jego walka o przetrwanie.

W copywritingu kierowaliśmy się najważniejszymi zasadami, które decydują o powodzeniu projektu szytego na miarę: atrakcyjności i przydatności strony dla użytkownika, podziale treści na sekcje tematyczne, storytellingu, dostosowaniu stylu i języka do odbiorcy.

Po drugie funkcjonalny design

Setki zdjęć, godziny materiału filmowego, kilkadziesiąt grafik specjalnych – wszystko po to, by zaspokoić wymagające gusta młodszego pokolenia cyfrowych konsumentów. Jednym z najważniejszych wniosków po badaniach było stwierdzenie, że przeładowanie contentem odrzuca, dlatego rozwiązaniem smart było zastosowanie klikalnych piktogramów. Dedykowane infografiki przedstawiające lasy w liczbach wzmacniają czytelność przekazu i zwracają uwagę. W ten sposób nie tylko ograniczyliśmy liczbę treści na stronie, ale pozwoliliśmy użytkownikowi zadecydować, które informacje są dla niego najistotniejsze.

Po trzecie działanie na zmysły

Przyczyniliśmy się do zbudowania świadomości i wzmacniania postaw proekologicznych wśród grupy docelowej. Mieliśmy na uwadze cechy osobowościowe naszego targetu – są to przede wszystkim osoby, które informacje i wiedzę czerpią głównie z internetu.

W myśl tej zasady zbudowaliśmy interaktywną platformę, która poprzez działanie na zmysł wzroku (nasycone grafiki i filmy) oraz słuchu (odgłosy lasu i natury w tle) zachęcała do ciągłego scrollowania i przemieszczania się po niej kursorem.

Strona internetowa jest onepagerem zaprojektowanym w myśl linearnej narracji przypominającej naturalne nawigowanie w środowisku internetowym, stworzonej na wzór efektu paralaksy. Poruszanie się po niej jest proste i intuicyjne. Serwis podzielony został na sekcje, z których każda dotyczy innego zagadnienia – historia, znaczenie dla gospodarki, przyroda, oferta możliwości spędzania wolnego czasu, edukacja, rynek, leśnicy, cykl życia lasu, zagrożenia, charakterystyka Lasów Państwowych.

Infografiki są przyjemną i przystępną formą zapoznawania się z danymi statystycznymi, nasycone kolory zdjęć w połączeniu z dźwiękiem w tle wzmacniają utrzymanie zainteresowania. Strona została stworzona również w języku angielskim.

Nagrody

Nasz projekt został nagrodzony w konkursie Power of Content Marketing w kategorii Digital: Publikacje jednorazowe. Strona Eventu, gdzie jury doceniło spójny przekaz projektu.

Otrzymaliśmy za niego również Srebrny Spinacz 2016 w kategorii Custom Publishing.

Projekt dostępny pod adresem: 90years.lasy.gov.pl

 

You are good. Get better.
0

Twój koszyk