Social Media Day

Klient: projekt własny Publicon
W odpowiedzi na apel jednego z największych serwisów technologicznych na świecie, Mashable.com, zorganizowaliśmy konferencję z okazji święta mediów społecznościowych. Social Media Day obchodzony jest na całym świecie 30 czerwca. Jednak po sukcesie pierwszej edycji konferencji, doszliśmy do wniosku, że święto mediów społecznościowych powinno być każdego dnia. Z ramienia Publiconu postanowiliśmy obchodzić je w taki sposób jako pierwsi w Polsce. Dlatego od tej pory odbyło się już 13 edycji Social Media Day Poland. W ramach ostatniej z nich, podjęliśmy dyskusję na temat obecności dzieci w mediach społecznościowych.

6 marca 2014 roku, w ramach 13. edycji Social Media Day Poland rozmawialiśmy o odpowiedzialności, bezpieczeństwie, wychowaniu w dobie social media, o tym jak chronić najmłodszych przed niebezpieczeństwami czyhającymi w cyberprzestrzeni. Wydarzenie zostało podzielone na konferencję dla dorosłych i warsztaty dla dzieci.

Głównym założeniem cyklu konferencji było pokazanie mechanizmów działania mediów społecznościowych w szerszym kontekście, który ukaże zastosowanie social media w różnych dziedzinach: polityce, trzecim sektorze, komunikacji firmowej. Właśnie takim tematom były poświęcone kolejne konferencje. Internet i media społecznościowe to nie tylko zabawa, ale, a może przede wszystkim, ważny środek przekazu. Przy organizacji 13. edycji Social Media Day Poland postanowiliśmy poruszyć temat social media w kontekście bezpieczeństwa dzieci w sieci. Bo temat choć ważny,  nie był dotychczas szeroko komentowany w mediach.

Aby przybliżyć rodzicom i wychowawcom temat dzieci w sieci, zorganizowaliśmy bezpłatną konferencję, podczas której dyskutowaliśmy o tym jaki wpływ mają media społecznościowe na najmłodszych, o zagrożeniach płynących z Internetu, reklam, pornobiznesie, starając się odpowiedzieć na pytanie jak i czy możemy temu przeciwdziałać. Pokazaliśmy także dorosłym, że Internet przynosi także dzieciom pozytywne treści – choćby te dające możliwość edukacji i nauki, a także szansę niesienia pomocy innym.

Specjalnie dla dzieci podczas Social Media Day Poland przygotowaliśmy warsztaty z zakresu bezpieczeństwa w sieci i social media. Pod okiem ekspertów dzieci nauczyły się jak rozpoznawać zagrożenia płynące z internetu, jak chronić swoją prywatność, a także jak blogować. Warsztaty były prowadzone przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa w sieci oraz ekspertów mediów społecznościowych. Antonina Bojanowska i Aleksandra Stasiuk z Fundacji Orange, Marta Soja z Lemon Sky pokazali dlaczego temat bezpieczeństwa w sieci jest taki ważny, a wrocławscy blogerzy – Paweł Bielecki i Magdalena Kostyszyn – nauczyli chętnych blogowania od podstaw. Magdalena Kreis oraz Natalia Romaszkan z 3D czyli Dizajn Dla Dzieci przygotowały warsztaty plastyczne, podczas których najmłodsi zaprojektowali i wykonali własny prototyp komputera. Ewa Osipiak z EmpikSchool wyjaśniła dzieciom anglojęzyczne zagadnienia z zakresu social media i Internetu, a dzięki TB Clean dzieci dowiedziały się, jaką postawę powinny przyjmować, gdy spędzają czas z komputerem. Na zakończenie warsztatów każde dziecko otrzymało certyfikat potwierdzający uczestnictwo w zajęciach z zakresu bezpieczeństwa w sieci oraz książeczki i gadżety mające pomóc zapamiętać jak zachować się w niebezpiecznej sytuacji, która może się zdarzyć podczas użytkowania Internetu.

Podczas drugiej części wydarzenia – konferencji dla dorosłych – głos zabrali specjaliści z zakresu bezpieczeństwa dzieci w sieci:  Marcin Świejkowski (kampaniespoleczne.pl) opowiadał o kampaniach społecznego zaangażowania: dzieci w sieci, Lesław Sierocki ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa przybliżył temat pornobiznesu, który dociera poprzez sieć do nieletnich dzieci. Andrzej Garapich (Polskie Badania Internetu) opowiedział o wpływie reklamy na najmłodszych, Gabrielle Cseh pokazała w jaki sposób Facebook dba o bezpieczeństwo swoich użytkowników. O rozwiązaniach edukacyjnych opowiedziała Ula Młodnicka-Kornaś z Ciufcia.pl oraz ekspert akcji Szkoła z klasą 2.0 – Joanna Cwynar-Wojtonis.

Michał Macierzyński i Łukasz Kuc z PKO Banku Polskiego zachęcili rodziców do bankowania z dziećmi w Internecie, a Agnieszka Zaskórska (Lulek.tv) zwróciła uwagę na dobór odpowiednich treści w wyborze bajek dla dzieci. Przedstawicielka Fundacji Orange – Karolina Kanar-Kossobudzka przedstawiła w jaki sposób dzieci najchętniej aktywizują się w nauce. Każdy z rodziców dzięki wystąpieniom poznał także godne zaufania produkty. Pokazaliśmy także w jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe w słusznym celu, na przykładzie historii o Królu Filipie, którego Tata wraz ze studentami postanowił wykorzystać media społecznościowe jako narzędzie w drodze do uzbierania niezbędnych środków na leczenie i rehabilitację syna.

Spotkanie odbyło się na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Cieszymy się, że udało się nam zwrócić uwagę mediów na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci, a także że temat ten cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród rodziców, opiekunów i pedagogów. Mamy nadzieję, że poruszone kwestie pomogą zrozumieć funkcjonowanie nowych mediów i ich wpływ na najmłodszych. Jesteśmy dumni, że mogliśmy przyłączyć się do edukacji najmłodszych organizując warsztaty z zakresu social media. Podczas zajęć najmłodsi internauci zdobyli praktyczne umiejętności z zakresu bezpiecznego użytkowania internetu.

Po wydarzeniu ukazały się liczne publikacje w prasie i internecie, a także temat ten został poruszony przez blogujących rodziców na blogach oraz serwisach tematycznych.

Inne projekty