Zarządzanie wizerunkiem firmy to bardzo istotny element, o którym powinno pamiętać każde przedsiębiorstwo, bez względu na jego wielkość. Jednak wiele z nich, szczególnie te niewielkie, inwestuje głównie w działania skupione na sprzedaży i marketingu, zarazem zapominając o budowaniu wizerunku swojej marki. Dlatego podpowiadamy, jak odpowiednio zastosować PR korporacyjny w firmie, aby jak najlepiej wypaść na tle konkurencji.
Korporacyjny public relations – na czym polega?
PR korporacyjny buduje pozytywny wizerunek zarówno małych, jak i dużych firm. Jego cel biznesowy skupia się na właściwym sposobie zarządzania komunikacją – w taki sposób, aby pozytywnym wizerunkiem stworzyć przewagę nad konkurencją. Działania te powinny wspierać budowanie zaufania wśród partnerów biznesowych, klientów oraz mediów, ale także pośród pracowników, tym samym tworząc wartości firmy, które można będzie komunikować wewnątrz organizacji i w mediach.
W tym obszarze PR-u opracowanie właściwej, długofalowej strategii jest kluczowe. Najczęściej stosuje się go podczas komunikacji dotyczącej osób, które reprezentują instytucję (właściciel, dyrektor czy prezes). Warto zacząć od wypracowania przyjaznych relacji z mediami, które będą kluczowe, by odpowiednio kreować wizerunek firmy. Dzięki media relations i kontaktom nawiązanym z branżowymi oraz ogólnopolskimi redakcjami, można będzie przekazać najważniejsze komunikaty prasowe na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa.
W strategii komunikacji powinny znaleźć się także działania z zakresu sytuacji kryzysowych, a przydatne w tym będzie stworzenie podręcznika komunikacji kryzysowej. Lepiej przygotować się wcześniej, niż gasić pożar, który w mediach, szczególnie tych społecznościowych, szybko się rozprzestrzenia. Taki podręcznik profesjonalnie przygotuje osoby decyzyjne do podjęcia odpowiednich kroków podczas trudnych, krytycznych dla firmy wydarzeń.
Nie należy zapominać także o konieczności regularnego przeprowadzania audytów i analizy działań firmy, aby wszelkie kroki podejmowane były na bieżąco i na podstawie aktualnych badań rynku. Warto również pamiętać, że dbanie o spójny system identyfikacji wizualnej wszystkich produkowanych materiałów, a także przygotowywanie kampanii i filmów korporacyjnych na najwyższym poziomie także pośrednio wpływa na reputację instytucji.
Komunikacja korporacyjna zadaniem specjalisty czy agencji?
Dbanie o pożądany wizerunek można powierzyć wewnętrznemu specjaliście, jednemu z pracowników lub zlecić profesjonalistom, którzy zajmują się tym na co dzień i mają już wieloletnie doświadczenie. W przypadku drugiej opcji, agencja public relations, bo o niej mowa, używając odpowiednich narzędzi PR, zadba o reputację zarówno całej organizacji, jak i jej przedstawiciela. Zaplanuje wszystko krok po kroku: dokładnie przeanalizuje rynek i konkurencję, przygotuje kompleksowy plan na najbliższe miesiące wraz z odpowiednimi działaniami antykryzysowymi, nawiąże kontakty z odpowiednimi mediami, a także zadba o prawidłową, zakończoną sukcesem, realizację celów wizerunkowych.
Przed zatrudnieniem agencji dobrze jest sprawdzić, czy ma doświadczenie korporacyjne w danej branży. Znajomość jej specyfiki, szczególnie w przypadku trudnych branż, może wpływać na sposób komunikacji. Jeśli w przeszłości z sukcesem zrealizowała zlecenia dla organizacji o podobnej specjalizacji, istnieje duża szansa, że zatrudnia naprawdę dobrych ekspertów w tej dziedzinie.