Powrót

Jak znaleźć sprawdzoną agencję PR?

Większość firm, które chcą się rozwijać i zadbać o swój wizerunek, prędzej czy później dochodzi do wniosku, że warto skorzystać z usług konsultanta public relations lub podjąć długoterminowe działania z ekspertami w tej dziedzinie. W takim przypadku najlepiej zwrócić się do dobrej, sprawdzonej agencji PR, która ma wieloletnie doświadczenie i potrafi kompleksowo wspierać działania komunikacyjne. Na co należy szczególnie zwrócić uwagę, decydując się na współpracę z agencją public relations?

Przygotuj się odpowiednio do spotkania

W celu znalezienia odpowiedniego partnera biznesowego, jakim z całą pewnością powinna być dobra agencja, należy zastanowić się, do czego będzie tak właściwie potrzebna. Określenie przez Twoją firmę celu jest kluczowe – czy ma być to stworzenie całej strategii PR dla marki, przygotowanie podręcznika komunikacji kryzysowej, a może przeprowadzenie eventu w postaci konferencji prasowej? Może być także potrzeba, aby długoterminowo i stale wspierać działania wszelkie komunikacyjne. Zastanów się także, jaki budżet możesz przeznaczyć na profesjonalne usługi agencji, uwzględniając w nim zarówno wydatki związane z realizacją kampanii PR czy innych projektów, jak i wynagrodzenie dla zaangażowanych w nie pracowników.

Podczas pierwszego spotkania lub w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, pracownik agencji powinien poprosić Cię o wypełnienie briefu, w którym będziesz mógł zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje. Im precyzyjniej określisz wizerunkowe potrzeby firmy, tym lepiej. Dzięki tym danym agencja przeprowadzi audyt i zaproponuje odpowiednie działania PR. Zwróć uwagę, czy wykona go rzetelnie, i czy uwzględni w nim wszystkie aspekty, zarówno te, które są mocną stroną Twojej firmy, jak i te, które należałoby poprawić.

Sprawdź osiągnięcia i opinie o agencji

Warto też sprawdzić, co pojawia się na kanale agencji w social mediach oraz jej stronę internetową – dzięki temu zapoznasz się ze wszystkimi usługami PR, jakie oferuje oraz obejrzysz portfolio dotychczasowych projektów. Zwróć uwagę, czym agencja wyróżnia się na tle innych firm public relations – czy otrzymała od innych marek rekomendacje, polecenia współpracy oraz czy zdobyła jakieś nagrody lub wyróżnienia w konkurach branżowych. Gdy dojdzie już do spotkania z zespołem PR, zapytaj o liczbę pracowników, obsługiwanych przez nich klientów lub branże oraz nawiązane relacje z mediami. Dowiedz się, jakie najczęściej usługi świadczą w zakresie public relations i poproś o krótkie przedstawienie projektów zakończonych sukcesem, którymi szczególnie chcieliby się pochwalić.

Kluczowe mogą się też okazać opinie byłych i obecnych pracowników. Jeśli agencja ma dbać o Twoją reputację, to dobrze, aby sama, także we własnym środowisku miała pozytywny wizerunek. Wówczas, gdy dba prawidłowo o swój PR wewnętrzny i ogólny wizerunek firmy, są duże szanse, że zrobi samo dobrze sobie poradzi, współpracując z Tobą. Jeśli coś wzbudzi wątpliwości, można poruszyć ten temat podczas spotkania, by je czym prędzej wyjaśnić.

O jakości działań public relations i samej agencji świadczy również jej zaangażowanie. Ważne jest jej przygotowanie do spotkania, starania podczas tworzenia oferty, kreatywność i indywidualne dopasowanie propozycji spełniające oczekiwania z briefu. Nie bój się zadawać pytań podczas spotkania ofertowego, gdyż jest ono również po to, aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące wspólnego celu. To także może pomóc w podjęciu ostatecznej decyzji dotyczącej współpracy.