Powrót

Komunikacja online i zaangażowanie budowane przez NGO w czasach epidemii

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na użytkowanie internetu oraz konsumpcję treści w nim zawartych. Zmianie uległa spora część dotychczasowych zachowań ludzkości. Jak NGO-sy mogą wykorzystać zmiany oraz panujący czas epidemii? Jak budować wiarygodny przekaz, komunikację online i zaangażowanie poprzez storytelling, eventy cyfrowe, influencer marketing oraz social media?

Trendy, cyfryzacja i zmiany zachodzące w konsumpcji internetu 

Badania Global Web Index przeprowadzane w marcu 2020 r. na grupie obywateli USA i Wielkiej Brytanii reprezentujących generację  Z, generacja X, jak również pokolenie tzw. wyżu demograficznego wskazują, że osoby z każdej ze wskazanych grup na skutek sytuacji wywołanej koronawirusem przeznaczają znacznie więcej czasu na sprawdzanie mediów społecznościowych (odpowiednio  27%, 29%, 15% i więcej)*.

O skali zmian świadczą również podjęte decyzje dotyczące obniżenia jakości przesyłania strumieniowego przez takie marki jak między innymi Netflix czy YouTube, które miały uchronić Internet przez awarią. Informacje te nie są zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, jak spora część społeczeństwa poprzez liczne ograniczenia dotyczące gromadzenia się, czy przemieszczania znalazła się na tzw. lockdownie.

Dla organizacji pozarządowych, informacje te powinny być jasnym sygnałem do tego, aby zintensyfikować i ożywić swoją komunikację online, pozwalającą zaistnieć w głowach oraz świadomości odbiorców. Koronawirus zmusza nas do jeszcze większego niż dotychczas polegania na technologii – handel przeniesiony do internetu, mobilne wizyty u lekarzy i specjalistów, zdalna praca i nauka, czy w końcu wirtualne spotkania z rodziną i znajomymi. W najbliższych latach technologia ta, jeszcze mocniej zyska na znaczeniu, biorąc pod uwagę fakt, iż według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) tego typu epidemie będą prawdopodobnie częstsze.

Strategia podstawą działań NGO

W dobie trwającej epidemii oraz będącego jej skutkiem spowolnienia gospodarczego NGO-sy powinny bliżej przyjrzeć się swojej działalności, jej dotychczasowym sposobom komunikowania, ale i zaplanować jak dokładnie będzie się to odbywało w przyszłości. Punktem wyjścia powinna być strategia, która wskazuje kierunki działań i pozwala osiągnąć efektywne cele. Będzie ona drogowskazem wyznaczającym drogę całemu zespołowi, określając plan działań promocyjnych czy biznesowych.

To również doskonały moment, aby przyjrzeć się grupie docelowej działań organizacji. Uświadommy sobie do kogo komunikujemy oraz jakie osoby chcemy zaangażować w działania  stowarzyszenia czy fundacji.

Do analizy grupy docelowej pomocne mogą okazać się takie narzędzia jak między innymi Google Analytics, Facebook Audience Insight, Sotrender czy chociażby bazy mailingowe, którymi część organizacji zapewne dysponuje, a które bogate są w informacje dotyczące osób interesujących się jej działaniami czy odwiedzających kanały mediów organizacji (np. www i social media).

Wykorzystaj storytelling!

Organizacje pozarządowe myśląc o chęci zaangażowania odbiorców w swoje działania, ale i  budowaniu wiarygodnego przekazu oraz wizerunku marki, powinny zwrócić szczególną uwagę na storytelling, który jest niczym innym jak opowiadaniem historii.

Jest on niezwykle istotny w podejściu i działaniach NGO-sów. Pozwala przedstawić organizację – jej misję, wizję, ideę, cele czy w końcu efekty. Określa nasz Reason To Believe (RTB), czyli powód dla którego mamy wierzyć organizacji i jej działaniom – powierzyć jej nasz czas, pieniądze czy zaangażowanie.

Storytelling warto wdrożyć w działania NGO również z innego ważnego powodu. Ludzką naturą jest to, iż ciekawe historie zapamiętujemy na dłużej, w przeciwieństwie do suchych i przypadkowych faktów. Znaczna część organizacji pozarządowych posiada niezliczone pokłady poruszających historii, które mogą z łatwością oddziaływać na odbiorcę. Najwyższy czas wykorzystać je i pokazać światu, pamiętając jednak o pełnym zachowaniu zasad dotyczących RODO.

Postaw na influencer marketing 

Na skutek postępujących zmian w odbiorze internetu i treści w nim zawartych, narastającej ślepocie bannerowej, spadających zasięgach organicznych mediów społecznościowych, czy wtyczkach blokujących reklamy, influencer marketing w ostatnich latach bardzo mocno zyskał na znaczeniu. Influencerzy w przeciwieństwie do tradycyjnych reklam, mówią ludzkim głosem, co jest niewątpliwie ich wielką siłą.

Organizacje pozarządowe stawiając na wiarygodnych influencerów, których wartości i ideały zbieżne są z wartościami organizacji, mogą zyskać ambasadorów posiadających realny wpływ i aktywną publikę, poszerzając tym samym zasięg i możliwość dotarcia do potencjalnych wolontariuszy, sponsorów, partnerów czy darczyńców.

Otwórz się na eventy online

Na skutek epidemii znaczna część eventów przeniesie się do świata online, o czym pisaliśmy w tekście “Branża eventowa w czasach epidemii”.  Fakt ten powinny wykorzystać również NGO-sy, otwierając się na możliwości oferowane przez Internet.

To doskonałe miejsce pozwalające pokazać organizację, promować jej misję, wizję i ideę, pokazując jednocześnie rezultaty działań. Poprzez prowadzenie różnego rodzaju webinarów czy konferencji możemy przedstawić naszych pracowników, posiadających specjalistyczną wiedzę w określonej dziedzinie i przede wszystkim dać publice możliwość bliższego poznania organizacji, a w efekcie zaangażowania się i uczestniczenia w jej życiu.

Stawiając pierwsze kroki w organizacji spotkań czy eventów online, warto zwrócić uwagę na kilka przydatnych narzędzi, takich jak na przykład: Zoom, Clickmeeting, Evenea, Microsoft Teams.

Zintensyfikuj działania w social mediach 

W mediach społecznościowych drzemie ogromny potencjał, który zarówno NGO-sy, jak i świat kultury powinny wykorzystać znacznie mocniej. Postaw na różne formatydostępne w poszczególnych narzędziach, nie zapominając o niestandardowych funkcjach jakie oferują. Organizacje obecne na Facebooku uwagę powinny zwrócić na pewno na grupy i drzemiący w nim potencjał, a także na zbiórki pieniężne (tzw. donacje). Aktualnie opcja ta dostępna jest zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Chcąc postawić na nowości technologiczne z pewnością warto wykorzystać Chat BOT.

Monitoruj, mierz efekty i analizuj dane

Nie zapominajmy o mierzeniu efektów działań oraz monitoringu mediów. Pomocne okażą się takie narzędzia jak między innymi:

Facebook Audience Insight – narzędzie pozwalające zdobyć informacje o osobach, które mają znaczenie dla organizacji;

Brand24 – narzędzie do monitoringu mediów i internetu, które wskaże wzmianki na temat organizacji;

Sotrender – narzędzie monitoringu i obsługi mediów społecznościowych;

Iconosquare – platforma analityczna mediów społecznościowych;

Grytics – narzędzie dające możliwość analityki grup na Facebooku.

NGO-sy działając w oparciu o statut i przyświecającą im ideę mają dużo większe możliwości promocji, bowiem promowanie idei, jest dużo łatwiejsze od promowania produktów i usług. Dzięki intensyfikacji komunikacji, budowanie wiarygodnego wizerunku i świadomości marki, może być jeszcze łatwiejsze.

Przydatne linki

Link do prezentacji towarzyszącej webinarowi, który prowadziłyśmy wspólnie z Katarzyną Leszkiewicz oraz do materiału, na podstawie której powstał powyższy tekst, znajdziecie Państwo pod tymi linkami:

Komunikacja online i zaangażowanie w czasach epidemii – Edyta Bieda – PDF

Webinar dla NGO – Social Media – Katarzyna Leszkiewicz – PDF

*Coronavirus effect on advertising report, advertiser perceptions. Q12. In which of the following ways has the coronavirus (covid-19) outbreak impacted your recent or ongoing advertising efforts? base? Total respondents