Publicon poszerzył portfolio klientów sportowych
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy agencja nawiązała współpracę z największymi markami i sponsorami polskiego sportu. W 2021 roku odpowiadała za projekty komunikacyjne poświęcone światowym wydarzeniom sportowym i motorsportowym – z igrzyskami olimpijskimi, Formułą 1 czy rajdem Dakar na czele.
We współpracy z jedną z kluczowych spółek strategicznych, a zarazem największym sponsorem sportu w Polsce – buduje jakość standardów sponsoringu i pomiarów zaangażowania sponsoringowego. Jednocześnie wspiera i podnosi kompetencje komunikacyjne kluczowych sportowców wspieranych przez Koncern. Pokazuje, że w przypadku tego partnera działania sponsoringowe wykraczają poza myślenie w kategoriach ekspozycji logotypu i realizacji umownych, często nieadekwatnych wobec zmieniającej się rzeczywistości (COVID-19, sukcesy sportowe) zapisów.
Portfolio sportowych klientów agencji jest dziś jednak już dużo szersze. Od sierpnia współpracuje z najlepszym polskim tenisistą – Hubertem Hurkaczem. Ten rok jest przełomowy w karierze pochodzącego z Wrocławia zawodnika. Zaczynał go na 34. miejscu w rankingu ATP, a skończy na 9. – najwyższym w historii polskiego tenisa, mierząc się w tym tygodniu ze światowym „topem” podczas turnieju ATP Nitto Finals w Turynie. Publicon wspiera Huberta w relacjach ze sponsorami, komunikacji w mediach klasycznych i społecznościowych.
W połowie tego roku marka nawiązała też współpracę z Panthers Wrocław. To zdecydowanie najlepsza polska drużyna futbolu amerykańskiego, wielokrotni mistrzowie naszego kraju. W sezonie 2021 Panthers, jako jedyny polski zespół, uczestniczył w zmaganiach elitarnej ligi będącej odpowiednikiem piłkarskiej Ligi Mistrzów – European League of Football. Drużyna nieprzerwanie od 4 lat plasuje się w czołowej dziesiątce klubów na Starym Kontynencie.
Od 2020 roku Publicon doradza także Bartkowi Przedwojewskiemu – mistrzowi świata w biegach górskich, zwycięzcy prestiżowych zawodów Golden Trail Championship.
Nowa struktura agencji
Już teraz około 20% rocznych przychodów Publiconu pochodzi z projektów sportowych. W strategicznych planach ta liczba ma wzrosnąć nawet do 50%. Z myślą o tym, żeby podnieść poziom pracy na jeszcze wyższy poziom, oficjalnie w strukturze Publiconu powstał dział do obsługi sportu oraz sektora publicznego, często funkcjonalnie z nim związanego.
Jego prace koordynuje Head of Sport & Public Michał Tkaczyszyn – od samego początku odpowiedzialny za organizację pracy między innymi z ORLEN Team czy zespołem Huberta Hurkacza. W sierpniu Publicon zasilił Michał Zawada, który współtworzył media społecznościowe Nike Football Poland, a począwszy od 2009 roku współpracował z najlepszymi polskimi sportowcami – na czele z Robertem Lewandowskim i Robertem Kubicą. Od 3 lat odpowiada za media management Huberta Hurkacza. Zespół uzupełniają wieloletni rzecznik Śląska Wrocław Tomasz Szozda i były dziennikarz mediów lokalnych i regionalnych – Mateusz Lubański. Dział Sport & Public blisko współpracuje z zespołami Publiconu odpowiedzialnymi za kreację, Social Media i copywriting.
Nowe produkty w ofercie
W listopadzie agencja wystartowała z nowym produktem – siecią ambasadorów sportowych. Nawiązała współpracę ze świetnymi zawodnikami. To między innymi Zuzanna Witych – najlepsza narciarka freeride’owa w naszym kraju, Mateusz Masternak – jeden z najlepszych na świecie pięściarzy w kategorii junior ciężkiej czy snowboardziści Ola Król i Oskar Kwiatkowski – nasze nadzieje na medal podczas zbliżających się zimowych igrzysk olimpijskich w Tokio.
Rozwijając wspólnie ze sportowcami ich marki osobiste, Publicon skupia się na osobowości, aspiracyjności, potencjale do budowania emocji i wartości, które są fundamentem komunikacji sponsoringowej. – Każdy może dołączyć do tej rodziny. Fascynuje nas sport jako taki. Bez podziału na dyscypliny – podkreśla Szymon Sikorski, CEO Publicon.
Co Publicon robi dla sportowców? Pozyskuje sponsorów, pomaga zaistnieć medialnie, tworzy i wdraża strategie komunikacji, obsługuje biuro prasowe w trakcie najważniejszych wydarzeń. Buduje markę osobistą, kompleksowo zarządza kanałami w mediach społecznościowych – Facebookiem, Instagramem i TikTokiem. Prowadzi kampanie reklamowe, zajmuje się public affairs i PR, tworząc – często nieoczywiste – konteksty do zaistnienia w mediach. Wszystko na podstawie danych z raportów wartości marketingowej, liczb i wskaźników – we współpracy z zaufanymi partnerami – BRAND24 (głównie w kontekście mediów społecznościowych) i PRESS SERVICE Monitoring Mediów (głównie media tradycyjne).
– Wystarczy powiedzieć – na podstawie jednego z naszych raportów – że szacunkowy ekwiwalent reklamowy przekazu związanego z Hubertem Hurkaczem w pierwszych trzech kwartałach tego roku przekroczył 287 mln zł. Jeśli dodamy do tego jego etos pracy i osobowość, to dojdziemy do wniosku, że sport istotnie może być nośnikiem wartości, a przez to również platformą do rozwoju biznesu – tłumaczy Sikorski.
Publicon kieruje swoją ofertę do każdego biznesu, niezależnie od wielkości. Poza budowaniem sieci ambasadorów tworzy strategie komunikacji sponsoringowej, opracowuje audyty dotychczasowych działań w tym zakresie, doradza w sprawie zakupu praw sponsoringowych i współpracy z markami sportowymi – głównie dzięki opracowywaniu raportów wartości marketingowej marek. Przygotowuje koncepcje i wdraża kampanie reklamowe, wizerunkowe oraz CSR-owe z udziałem sportowców. Organizuje – zarówno w mniejszej, jak i większej skali – wydarzenia sportowe. Na bazie doświadczeń przy opracowaniu raportu sponsoringu sportowego ORLENU za 2020 roku – pracuje nad narzędziem, które pozwoli ustandaryzować i optymalizować działania sponsoringowe.
Nowa platforma komunikacyjna
W ostatnich tygodniach wystartował nowy projekt medialny agencji, wspierający wszystkie dotychczasowe działania. TheSport.pl – bo tak nazywa się nowy serwis – to miejsce, gdzie łączą się: świat sportu, biznesu, marketingu i lifestyle’u. Zamiast jednak ścigać się na newsy, nowe medium będzie pokazywać te obszary oczami zawodowców, amatorów, ekspertów i dziennikarzy – w pogłębiony sposób, stawiając na budowanie społeczności i odkrywanie aspektów związanych ze światem sportu często pomijanych w mainstreamie. Serwis będzie adresowany zarówno do osób uprawiających sport, jak i fanów różnorodnych dyscyplin.
Redakcją będzie zarządzał Damian Filipowski – funkcjonujący w mediach branżowych od 2003 roku, mający doświadczenie we współpracy z Marcinem Gortatem czy Sebastianem Milą. Wesprą go Szczepan Radzki, Piotr Janas i Arkadiusz Rymarski.
Publicon planuje wciąż rozwijać portfolio klientów sportowych, aby – na bazie wiedzy, partnerskich relacji i rozumienia insightów – pomóc firmom budować wartość.– Wierzymy, że dobre zarządzanie projektami komunikacyjnymi w sporcie może budować biznes. Chcemy wzmacniać relacje i wierzymy w to, że będą one przynosić obopólne korzyści. Firmom pozwolą realizować cele biznesowe, a sportowcom budować silne marki osobiste, które będą napędzać rozwój kariery. Jesteśmy otwarci na współpracę ze sportowcami, ich otoczeniem i biznesem – kończy Sikorski.