Powrót

Czym jest e-PR?

Odkąd Internet stał ogólnodostępną platformą wymiany wiedzy i informacji, pojawił się w nim również PR i marketing, które pozwoliły jego użytkownikom na zwiększenie możliwości komunikacji z odbiorcami oraz nowe jakościowo kampanie reklamowe realizowane m.in przez wyspecjalizowane agencje public relations. Przez e-PR rozumiemy działania z zakresu Public Relations realizowane w Internecie z wykorzystaniem ogólnoświatowych technologii dostępnych na wyciągnięcie ręki. Jego istotą jest przede wszystkim szeroko pojmowana komunikacja z otoczeniem oraz budowanie pozytywnego wizerunku i świadomości marek czy produktów z wykorzystaniem narzędzi dostępnych online.

Działania z zakresu e-PR pozwalają nadawcom na wzmocnienie komunikacji, poszerzenie grona odbiorców, ale i na dotarcie do konkretnych grup docelowych, dla których komunikacja z wykorzystaniem tego cyfrowego medium przynosi najlepsze efekty.

Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przez PR w Internecie zaliczyć można m.in. strony internetowe, biura prasowe on-line, mailingi, blogi, marketing szeptany, pozycjonowanie, czy media społecznościowe. To tylko jedne z wielu narzędzi, które dysponujemy stawiając na PR online. 

Wizerunkowe aspekty stron WWW​

Aktualnie nie sposób wyobrazić sobie firmę, która stawiając na budowanie wizerunku nie posiadałaby strony internetowej. Stały się one już nie tylko wizytówką marek, ale także podstawowym i najbardziej wiarygodnych źródeł wiedzy o towarach, produktach, czy usługach. Przejrzysta strona www, bogata w wartościowy content i ciekawa wizualnie to jeden z kluczowych elementów, które powinny być częścią strategii działań marketingowych online. Pozwalają one na zaistnienie w głowach odbiorców oraz za sprawą Google Analytics’a są także źródłem wartościowej wiedzy o odbiorcach – ich wieku, zainteresowaniach, demografii, ale i treściach cieszących się największą popularnością. 

Zaletą stron internetowych jest także możliwość stworzenia w ramach witryny biura prasowego, w których pojawiać będą się aktualne informacje prasowe dotyczące marki. To miejsce, które pozwoli wzmocnić PR w sieci poprzez realizację działań z zakresu media relations, dając także możliwość budowania własnych relacji z mediami.

Wykorzystanie SEO pod działania Public Relations​

SEO, czyli Search Engine Optimization to optymalizacja witryn internetowych pod silniki wyszukiwarki internetowej. działania z zakresu SEO obejmują m.in aspekty techniczne stron internetowych, znajdujące się na nich treści, czyli linki odsyłające do naszej strony, które pojawiają się w innych miejscach sieci.

Jednym z działań, które mają istotne znaczenie dla pozycji marki w wynikach wyszukiwania jest np. firmowy blog. To nie tylko nośnik treści spełniający funkcję informacyjną, edukacyjną czy rozrywkową, ale także istotne narzędzie wspierające pozycjonowanie. Jest wizytówką firmy, która jako agregat treści pozwala mocniej zaistnieć w roli eksperta, kreując tym samym wizerunek w sieci – tak marki, jak i jej pracowników.

Kreowanie wizerunku przez media społecznościowe​

Social media to jedne z kluczowych narzędzi działań e-PR, które pozwalają budować wizerunek firmy i jej rozpoznawalność. Posiadanie przez markę mediów własnych jest dzisiaj niezwykle istotne w prowadzeniu przemyślanych działań public relations i szeroko rozumianej komunikacji marketingowej. Ciężko wyobrazić sobie dzisiaj marketing internetowych bez mediów społecznościowych, które stały się już nie tylko miejscem budowania międzyludzkich relacji, ale także areną działań PR.