Powrót

Kto ich tak urządził? O marketingu w świecie architektury

Niezależnie od tego, czy chodzi o planowanie nadchodzących projektów architektonicznych, budowę osiedla, czy urządzenie stylowego wnętrza – takimi zadaniami architekci mogą zarządzać w mgnieniu oka. Jednak większość ma tendencję do powstrzymywania się,  jeśli chodzi o promowanie własnego USP i publikowania swojej pracy i praktyk.  

Możliwe, że większość firm zakłada, że nie potrzebuje żadnej formy wsparcia PR-owej, ponieważ ich praca będzie mówić sama za siebie, a tym samym będzie najlepszym możliwym PR-em, jaki mogą wygenerować. I nie możemy się z tym nie zgodzić, jednak może być to dobre tylko do pewnego stopnia, ponieważ projekty i prace, nie zawsze mogą być widoczne dla potencjalnych klientów. W dzisiejszej szybko zmieniającej się erze cyfrowej PR staje się jeszcze ważniejszy – zapewnia właściwą pozycję dla wykonanej pracy architektów tam, gdzie ma to znaczenie.

Marketingowe wyzwania dla architektów

 Architekci i projektanci wnętrz powinni promować swoją pracę za pośrednictwem wszystkich możliwych mediów, czy to mediów społecznościowych, poczty pantoflowej czy za pomocą prasy i portali tematycznych. Niemal każdy nowo wybudowany budynek i ciekawy projekt mieszkania przyciąga uwagę. Stwarza zatem możliwości zdobycia uznania i pozytywnego wydźwięku dla osób związanych z projektem – w szczególności dla samej pracowni projektowej. 

Zaprojektowanie wspaniałego budynku czy renowacja mieszkania stwarza dla architektów i projektantów wnętrz wiele możliwości przekazania swojego przesłania do mediów własnych i zewnętrznych. Mogą to być relacje medialne na różnych etapach rozwoju projektu (zatwierdzenie planu, rozpoczęcie budowy, zakończenie budowy, uruchomienie), zdobycie publikacji w mediach branżowych, zdobywanie nagród (jeśli posiada  unikalną cechę), wykorzystanie fotografii na stronie internetowej i kanałach mediów społecznościowych, stworzenie studium przypadku (druk i wideo) do wydania potencjalnym klientom i umieszczenia na stronie internetowej.

Szelągowska i Miruć wciąż na fali

 Niewątpliwie na popularność działalności architektów i projektantów wpływ może mieć to, że coraz częściej telewizje stawiają na tematykę związaną właśnie z designem oraz wystrojem wnętrz. Jest to trend podobny do tego z poprzednich lat, gdzie prym wiodły programy o tematyce kulinarnej. Przykładem jednych z programów, emitowanym w TV, jest program „Dorota inspiruje”. O jego popularności może świadczyć fakt, że gromadził średnio 719 tys. widzów, biorąc pod uwagę dane za drugi sezon emitowany w 2019 roku. Wpływy z reklam w tym czasie wyniosły 9,21 mln zł. Średnia oglądalność tego programu w analizowanym paśmie wyniosła 719 tys. widzów, w związku z czym udział stacji w oglądalności w tym czasie kształtował się na poziomie na 7,46 %, jednocześnie, biorąc pod uwagę grupę komercyjną w wieku od 16 do 49 roku życia, kształtował się na poziomie 11,16 %[1]. Podobne wyniki notował inny program emitowany w TVN „Domowe rewolucje” – trzeci sezon oglądany był średnio przez 1,1 mln widzów[2].

Oprócz programów tego typu należy również wskazać, że tworzone są całe kanały poświęcone tej tematyce. Przykładem może być przede wszystkim stacja HGTV. Zgodnie z prezentowanymi danymi za sierpień 2020 roku stacja ta, miała oglądalność na poziomie 0,75%, co jednocześnie wskazuje, że była to najpopularniejsza stacja jeśli chodzi o kanały life stylowe[3]. Programy telewizyjne o dekorowaniu domu nie są dokładnie wypełnione akcją. Są jednak świetnym źródłem, jeśli szuka się informacji i pomysłów na temat projektowania – to także teraźniejsze telenowele, klucz do marzeń o pięknych wnętrzach. 

Jednocześnie dzięki programom telewizyjnym promocja odbija się na osobach, które w nich występują. Przykładem może być tutaj Krzysztof Miruć z LAB Architekci, związany z programami telewizyjnymi zarówno w TVN, jak i HGTV. Dodatkowo aktualnie jest twarzą kampanii reklamowej prowadzonej przez Leroy Merlin, ambasadorem marki DRE oraz editor-at-large w najnowszym magazynie „Fashion at Home. Popularność tego architekta niewątpliwie wpłynęła również na wyniki sprzedażowe osiągane przez L’AB Architekci.

Czy architekci potrzebują PR-u?

 To prawda, że ​​projektowanie budynku lub to trwały manifest, wieczne dzieło sztuki, solidna wypowiedź, a samo w sobie ewidentna reklama. Jednak czy architekci potrzebują PR? W dzisiejszych czasach wymagania współczesnej praktyki architektonicznej wzrosły do ​​tego stopnia, że ​​pracownie często wymagają szeregu umiejętności wykraczających poza te stosowane przy wykonywaniu budynków. Jedną z zapomnianych konieczności jest potrzeba komunikowania się, czy to z obecnymi lub potencjalnymi klientami, współpracownikami, nowymi talentami, dziennikarzami, mediami i konkurentami, czy też ogólnie z opinią publiczną. Znalezienie czasu na nagłośnienie pracy i zapewnienie skuteczności podejmowanych wysiłków może być trudne. Public Relations, w swoim szerszym zakresie, może pomóc zapewnić, że architekci będą widoczni dla osób, do których próbują dotrzeć.

 Architektura tworzy nowoczesne, otwarte i wielofunkcyjne przestrzenie, które obracają się wokół ludzi, poszerzając progi tego, co publiczne i prywatne, starając się stworzyć architekturę inkluzywną, która przełamuje bariery. Każdy projekt ma własne tematy, aspiracje, wyzwania i potencjał. Praktycy PR starają się znaleźć wspaniałą historię i przesłanie dla każdego projektu. Mogą nie tylko opisywać słowami architekturę, która skupi się na uzyskaniu widoczności i wiarygodności dla praktyki i ostatecznie całej firmy. Praktycy PR, podobnie jak inne formy marketingu, będą starać się informować, uczyć lub instruować, sprzedawać i przekonywać. Ponadto muszą przyciągać uwagę, utrzymywać zainteresowanie, wzbudzać pożądanie i pobudzać do działania. 

 Działania PR-owe dla architektów to proces wykorzystywania odpowiednich kanałów, które skutecznie wprowadzają firmę lub usługi architektoniczne na właściwy rynek docelowy. Kluczem do marketingu dla firm architektonicznych jest ograniczenie grona odbiorców do tych, którzy aktywnie poszukują konkretnych usług. Dedykowany zespół PR, dzięki skutecznym działaniom marketingowym i dobranym narzędziom, które jasno łączą się z wizją jej projektu, pozwala na zbudowanie wzajemnie korzystnych relacji, które mają trwały i znaczący wpływ dla firmy architektonicznej, wzmacniając markę i pozycjonując ją jako lidera na rynku. 

 

[1] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-dorota-inspiruje-2-na-antenie-tvn-liderem-w-16-49 [on-line: 16.04.2021].

[2] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-domowe-rewolucje-na-antenie-tvn-wiceliderem-w-16-49 [on-line: 16.04.2021].

[3] https://hgtv.pl/aktualnosci,3352,n/rekord-ogladalnosci-kanalu-hgtv-home-garden-w-sierpniu,326001,1.html [on-line: 16.04.2021].