Trendy 2020 - Publicon

Trendy 2020

Co nas czeka w 2020 roku? Ekspertki i eksperci Publicon mają dla Was krótki przegląd trendów na nadchodzące miesiące, z podziałem na obszary, którym w swojej codziennej pracy poświęcają najwięcej uwagi.

Content marketing

1. Mobile (+ aplikacje mobilne)

Większość ruchu w internecie ma miejsce na urządzeniach mobilnych (w Polsce prawie 57% – za gemius.com). Dlatego coraz więcej czasu będziemy inwestować w tworzenie contentu zorientowanego na użytkownika mobilnego – pod względem samej treści, jej czytelności czy prędkości ładowania foto/video. Śledzenie specyfiki konsumowania treści na telefonie (np. przy pomocy aplikacji typu AppsFlyer) to must-have 2020 roku.

2. Video

Trend występujący od dobrych paru lat – nadal aktualny. Oglądamy coraz więcej contentu video, jest on też promowany przez serwisy społecznościowe. Co ważne, treści takie mają potencjał utrzymania kontaktu użytkownika z naszą marką dłużej niż np. samo zdjęcie. Jeśli masz dużo dobrych treści pisanych, może warto w 2020 roku zamienić je na video?

3. Audio (podcasty)

Polacy zachłysnęli się podcastami. Konkurencja na tym polu jest już coraz większa (chociaż wśród marek jeszcze można się popisać), więc, żeby zwrócić na siebie uwagę, potrzeba coraz większych inwestycji czasowych/finansowych. Zmierzamy ku formatom megaprodukcji, takim jak fenomenalne Śledztwo Pisma.

4. Voice search

Rosnący udział wyszukiwań głosowych w internecie oznacza zmianę w tworzeniu treści “pod seo”. Powoli odchodzimy od użycia tradycyjnych słów kluczowych, przechodząc na długie frazy (long-tail), które wypowiadają realni użytkownicy. Coraz rzadziej od contentowców będzie wymagane umieszczanie fraz takich jak “deweloper Wrocław”, a raczej naturalnych “Jaki jest dobry deweloper we Wrocławiu?”. Treści pisane ludzkim językiem to dobry kierunek – dla twórców i odbiorców.

5. Wartościowe treści

Brzmi banalnie, ale po czasach contentu tworzonego w dużej mierze pod seo firmy zaczynają rozumieć, że dobry wizerunek budują wartościowe treści – których nie da się rozliczać w systemie za 1000 znaków. Raporty, webinary, ebooki, wywiady – content łączący formaty oraz poparty researchem i ciężką, dziennikarską pracą, tworzony tygodniami, a nawet miesiącami. Tego typu treści będzie coraz więcej.

Nieruchomości

 

1. Ekologia – coraz śmielej wkracza do mieszkań już na etapie projektowania inwestycji. Nabywcy na rynku nieruchomości bardziej świadomie wybierają, w jakim lokum chcą żyć. Stąd zauważalny od kilku lat wzrost popularności budownictwa ekologicznego, zakładającego ochronę środowiska na każdym etapie – od projektu, poprzez prace budowlane, aż po samą eksploatację budynku.

2. Nowa mobilność – proces zmiany w postrzeganiu sposobów i jakości przemieszczania się w miastach widać także na rynku nieruchomości. Na parkingach nowo powstających inwestycji coraz częściej pojawiają się stacje ładowania pojazdów elektrycznych czy miejsca parkingowe dla skuterów i hulajnóg, a w halach garażowych wydzielane są obszerne rowerownie.

3. Mniejsze metraże – trend, który znamy już z ubiegłego roku, na pewno nie straci na aktualności. Znaczną część nabywców stanowią single czy bezdzietne pary, dla których idealnym rozwiązaniem są funkcjonalne mieszkania 2-pokojowe.

4. Pod inwestycję – boom na mniejsze metraże jest też bezpośrednio związany z rosnącą popularnością zakupu inwestycyjnego. Niska rentowność lokat i niepewność co do innych form inwestowania zachęcają do lokowania kapitału na rynku mieszkaniowym. Mikroapartamenty mają swoje pięć minut.

5. Seniorzy – coraz wyraźniej mówi się, że ze względu na starzenie się polskiego społeczeństwa, to wymogi przedstawicieli starszego pokolenia będą coraz częściej brane pod uwagę na etapie planowania inwestycji mieszkaniowych i przestrzeni z nimi sąsiadujących.

6. Więcej promocji? Ceny gruntów rosną, koszty wykonawstwa rosną, zmiana warunków technicznych w kolejnych miesiącach o tych wzrostach jeszcze przesądzi, słowem – taniej nie będzie. Można założyć, że w tej sytuacji deweloperzy będą ze sobą silnie konkurować, co może przełożyć się na wzrost liczby akcji promocyjnych dotyczących ich oferty.

7. Powrót do przeszłości – obwieszczany jeszcze dekadę temu definitywny upadek wielkiej płyty nie ziścił się, a wręcz przeciwnie! Mieszkania w tej technologii na rynku wtórnym przeżywają swoją drugą młodość.

Eventy

 

1. Zaangażowanie dzięki mediom społecznościowym

Social media będą już oficjalnie głównym narzędziem do działań marketingowych. Używane przez 90% organizatorów, będą wykorzystywane zarówno do zwiększenia zaangażowania podczas imprezy (50%), jak i do zebrania opinii po eventach (40%).

2. Dark social, czyli ukryta społeczność

Przekazy podprogowe i udostępnianie informacji poprzez ukryte rozmowy w komunikatorach, forach i czatach stanowi już 85%, a więc dla organizatorów jest bardzo ważne, aby lepiej je poznać, analizować oraz tworzyć treści i linki, które jeszcze chętniej będą udostępniać.

3. Uczestnicy „na ostatnią chwilę”

W nadchodzącym roku organizatorzy będą kłaść większy nacisk na „limitowaną liczbę biletów”, odejdzie się od biletów i zniżek „early bird” stawiając zdecydowanie na pozyskiwanie uczestników z poprzednich edycji oraz takich, do których będzie docierał marketing na ostatnią chwilę.

4. Nie tylko recykling

Trendem wciąż mającym ogromne znaczenie, zwłaszcza dla pokolenia Z, jest nabywanie produktów przyjaznych dla środowiska oraz wywieranie presji na globalne marki, które nie będą mogły tego zignorować. Eventy będą głównie zaopatrywać się w produkty produkowane i hodowane lokalnie.

5. Uwaga znaczy wszystko

W nadchodzącym roku czynnik ludzki i pozyskanie zaangażowania uczestników oraz klientów będzie kluczowe dla branży. Głównym celem stanie się nie przedstawienie maksymalnie innowacyjnej technologii, ale to, aby skupiła maksymalnie dużą uwagę i na jak najdłuższy czas.

6. Eksplozja empiryczna

Postawmy na doświadczenia i emocje – wkrótce zarządzanie przeżyciami stanie się osobnym zawodem, a na rynku wzrośnie zapotrzebowanie na planistów i projektantów doświadczeń.

7. Zmiana pokoleń

Największą grupą odbiorców eventów są obecnie Millenialsi, którzy nie znają czasów sprzed wszechobecności technologii. Aż 75% z nich dokonuje większości operacji na mobile, dlatego wydarzenia muszą uwzględniać ich potrzeby i sposób korzystania z mediów. Ponadto są dużo bardziej świadomi społecznie, co warto wykorzystać do budowania ich relacji z markami.

8. Konsolidacja przede wszystkim

Z każdym rokiem zwiększa się Brand Power, przez co właśnie duże marki coraz częściej inwestują w wydarzenia. Dodatkowo trwający trend konsolidacji firm technologii eventowych i typowo technologicznych będzie wciąż stawiał pod presją mniejsze przedsiębiorstwa.

9. Rewolucja przemysłowa 4.0

Coraz częściej branża eventowa będzie korzystała z usług firm zbierających jak największą liczbę usług pod swoimi skrzydłami, co znacząco usprawni pracę. Rozwinie się także system częstszego raportowania stanu technologicznego danego wydarzenia, aż w końcu stanie się to normą.

10. Różne modele wyceny

Odchodząc od biletów „early bird”, zdecydowanie większy nacisk będziemy kłaść na ceny biletów i miejsc VIP. Ponadto tworząc wyceny i oferty dla klientów, warto zaproponować dodatkowe rekomendacje i innowacje, czasem odchodzące od oczekiwań klienta, które pokażą rozeznanie na rynku i nasze zaangażowanie, budując silniejsze relacje i pozycję, np. proponując ekologiczne rozwiązania.

Źródło: Celuch Consulting, Trendy 2020

0

Twój koszyk